Yöneylem Araştırması Tezli Yüksek Lisans Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ 
ODTÜ Yöneylem Araştırması Yüksek Lisans Programı
Yöneylem Araştırması Tezli Yüksek Lisans Programı Çıktıları
PÇ-1: Yöneylem Araştırması’nın, matematiksel modelleme, kesin ve sezgisel optimizasyon, benzetim, rassal modelleme ve optimizasyon gibi alanlarında ileri düzeyde bilgi edinir ve uzmanlaşırlar. 
PÇ-2: Yöneylem Araştırması problemlerini formüle etme ve çözme becerileri üst düzeydedir. 
PÇ-3: Sosyoteknik sistemlerin tasarım ve iyileştirmesine yönelik yeni bilimsel bilgileri sistematik bir biçimde edinebilirler.
PÇ-4: Yöneylem Araştırması alanında bilimsel araştırma yapabilirler.
PÇ-5: İnterdisipliner araştırma yapabilirler. 
PÇ-6: Profesyonel yaşamlarında eleştirel düşünceyi uygulayabilirler. 
PÇ-7: Akademik etiğin öneminin bilincindedirler.
| 
 
 TYYÇ İşletme ve Yönetim Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 7. Düzey (YÜKSEK LİSANS Eğitimi)  | 
 
 Yöneylem Araştırması Yüksek Lisans Program Çıktıları  | 
||||||
| 
 1  | 
 2  | 
 3  | 
 4  | 
 5  | 
 6  | 
 7  | 
|
| 
 BİLGİ - Kuramsal - Olgusal  | 
|||||||
| 
 1- Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 2- Alanının ilişkili olduğu disiplinlerle etkileşimi açıklar.  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 BECERİLER – Bilişsel-Uygulamalı  | 
|||||||
| 
 1- Alana ilişkin bilgileri çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme becerisine sahiptir.  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 2- Alana ilişkin bilgileri analitik ve sistematik olarak analiz etme, yorumlama ve değerlendirme becerisine sahiptir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 3- Karar, uygulama ve davranışlarında alana ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahiptir  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 BECERİLER – Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği  | 
|||||||
| 
 1- Alana ilişkin uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 2- Proje yürütücüsü ya da katılımcısı olarak proje hedeflerine uygun sorumluluk alır.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Örgüt/Kurum için vizyon, amaç ve hedef belirler.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 BECERİLER – Öğrenme Yetkinliği  | 
|||||||
| 
 1- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 BECERİLER – İletişim ve Sosyal Yetkinlik  | 
|||||||
| 
 1- Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarır.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 2- Alana ilişkin çalışma yapanlarla iletişim kurar.  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 4- Çalışma alanlarına ilişkin veri giriş ve analizlerini yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 BECERİLER – Alana Özgü Yetkinlik  | 
|||||||
| 
 1- Örgüt/Kurum, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 2- Örgütün/Kurumun paydaşlarıyla ilişkilerini analiz edebilme ve etkin biçimde yürütür.  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Alana ilişkin yapılacak çalışmalarda özgünlük ve katkı sağlar.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 4- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 
  | 
|||||||
| 
 
 
 TYYÇ Matematik ve İstatistik Temel Alan Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 7. Düzey YÜKSEK LİSANS Eğitimi  | 
        Yöneylem Araştırması Yüksek Lisans Program Çıktıları  | 
||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
|     | 
|||||||
| 
 BİLGİ - Kuramsal - Olgusal  | 
|||||||
| 
 1- Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 2- Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder.  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 BECERİLER – Bilişsel-Uygulamalı  | 
|||||||
| 
 1- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 2- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 BECERİLER – Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği  | 
|||||||
| 
 1- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 BECERİLER – Öğrenme Yetkinliği  | 
|||||||
| 
 1- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 BECERİLER – İletişim ve Sosyal Yetkinlik  | 
|||||||
| 
 1- Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 2- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 3- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 4- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 BECERİLER – Alana Özgü Yetkinlik  | 
|||||||
| 
 1- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 2- Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 3- Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır.  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 4- Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  |