TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Psikoloji Yüksek Lisans Programı Trafik ve Ulaşım Psikolojisi Opsiyonu
Trafik ve Ulaşım Psikolojisi Tezli Yüksek Lisans Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Psikolojinin en son ve ileri düzey araştırma ve analiz teknik ve yöntemlerine hakim olmak
PÇ-2: Trafik ve Ulaşım Psikolojisi alanında çalıştığı konuda en son yazın bilgisine, araştırma ve analiz teknik ve yöntemlerine, kuram ve modellerine hakim olmak
PÇ-3: Alanı ile ilgili yazını takip edebileceği veritabanı, sistem ve programlar hakkında bilgi sahibi olmak ve bu kaynakları kullanabilmek
PÇ-4: Psikolojinin diğer alt alanları ile ve psikoloji dışı bilim dalları ile ilgili ihtiyaç duyduğu bilgi ve veriye çeşitli kaynaklardan nasıl ulaşabileceğini bilmek ve bu bilgileri kendi uzmanlık alanına uygulayabilmek
PÇ-5: Trafik ve Ulaşım Psikolojisi alanında ölçme ve değerlendirme amaçlı kullanılabilecek ekipmanlar ile ilgili temel bilgiye sahip olmak ve bu ekipmanları kullanabilmek
PÇ-6: Çalışma alanında kullanılmak üzere ölçüm araçları, envanterler, eğitim modulleri ve prototip geliştirebilmek
PÇ-7: Edindiği ileri düzey kuramsal bilgi ışığında, yeni bilgileri yorumlayabilmek ve sonuç olarak başka ve daha ileri araştırma konuları ortaya çıkarabilmek
PÇ-8: Alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, programları, çalışmaları ve gelişmeleri düzenli bir şekilde takip etmek
PÇ-9: İleri düzey ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgileri temelinde araştırma yapabilmek, yani araştırma hipotezi kurabilmek, araştırma deseni tasarlayabilmek, veri toplayabilmek, veriyi analiz edebilmek ve raporlayabilmek
PÇ-10: Disiplin içi ve disiplinler arası projelerde çalışabilmek, bu tür araştırmalar oluşturup yürütebilmek
PÇ-11: Kendi çalışma alanı, ilgili alt alan ve disiplinlerle ilgili yazını ve medyayı araştırmacı ve uzman gözüyle inceleyebilmek ve elde ettiği veriler üzerinde eleştirel düşünebilmek
PÇ-12: Alanı ile ilgili problemler için kültüre, konuya ve duruma özgü bilimsel, pratik, gerçekçi, güvenilir ve uygulanabilir çözüm yolları üretebilmek
PÇ-13: Kendini bilimsel aktivitelerde hem yazılı hem sözlü olarak Türkçe ve İngilizce dillerinde etkili bir şekilde ifade edebilmek
PÇ-14: Programımızda ve bölümümüzde etkileşim içinde olduğu kişilerle etkili iletişim kurabilmek
PÇ-15: Bireysel çalışma ve takım çalışması becerilerine sahip olmak
PÇ-16: Her türlü araştırma, çalışma ve uygulamayı etik değerler rehberliğinde yapmak

 

TYYÇ Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı)
7. Düzey (YÜKSEK LİSANS Eğitimi)

Trafik ve Ulaşım Psikolojisi Tezli Yüksek Lisans Programı Çıktıları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

BİLGİ – Kuramsal-Olgusal

1-Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hakimdir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-Toplumlarının yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-Sosyal ve Davranış Bilimlerinin gerektirdiği araştırmaları yapma, araştırmalarını nasıl planlanacağı bilgisine ve bunu uygulayabilme becerisine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-Sosyal ve Davranış Bilimlerinin gerektirdiği ileri düzeyde veri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BECERİLER-Bilişsel-Uygulamalı

1-Alanla ilgili kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Sosyal ve davranış bilimleri alanına ilişkin kuramlara hakim ve bunlardan yola çıkarak çalışma hayatında rapor haline getirebilme ve akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilmek becerisine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-Alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunsalları tespit eder ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir veya çözümler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1-Alanla ilgili bir meseleyi gerek ekip olarak gerekse de kendi başına bağımsız bir şekilde çözer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel ve ekip olarak sorumluluk yüklenir ve gerektiğinde inisiyatif alır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Alanla ilgili her türlü proje veya hedefi planlar ve yönetir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-Takım çalışması sürecinde, gerekli gördüğü anda alması gereken liderlik sorumluluğunun bilincinde olduğunu gösterir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-Çalışma alanı ile ilgili vizyon, amaç ve hedef belirler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER-Öğrenme Yetkinliği

1-Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden – sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirerek değerlendirir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyededir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri katkıcı, sorgulayıcı ve üretici bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve karşılar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe katkı üretecek biçimde yönlendirir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1-Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Alanla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle desteklemek suretiyle yetkin olanlarla paylaşır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Akademik çalışma ortamında bilgi paylaşma, ortak çalışma ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilme ve çalışmasına dahil edebilme yetkinliğine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-İş yaşamına dahil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8-Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER- Alana Özgü Yetkinlik

1-Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Geleceğe yönelik tahminlerde bulunur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-Sosyal ve davranışsal olgulara dair görüşlerini alanın sağladığı yöntem ve bilgi kümesini kullanarak geliştirir ve olayları yorumlamada yetkinliğe sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Son Güncelleme:
22/09/2022 - 21:29