Sosyoloji Lisans Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
Sosyoloji Lisans Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Sosyoloji ile diğer sosyal bilimler arasında bağlantılar kurabilmek
PÇ-2: Toplumun açığa çıkardığı bilgiyi sosyolojik bakış açısıyla yorumlama becerisini kazanabilmek
PÇ-3: Konusundaki güncel yayınları ve araştırma programlarını takip ederek birikimini yenilemek ve geliştirebilmek
PÇ-4: Toplumda dönüşümü anlayabilmek için mesleki yeniliklere açık olabilmek
PÇ-5: Disiplin içi ve dışı, ve çok disiplinli düzeylerde özgün çözümler üretebilmek
PÇ-6: Sosyolojik araştırma etiğinden haberdar olmak ve bu etiği uygulayabilmek
PÇ-7: Sosyolojik yaklaşımın benimsendiği çalışma alanlardaki toplumsal, çevresel ve ekonomik etkilerin farkında olmak
PÇ-8: Sosyolojik bilgi birikimini disiplinler arası bir yaklaşımla kullanabilmek ve aktarabilmek
PÇ-9: Toplumsal yapıları ve dinamikleri geçmiş, bugün ve gelecek arasında bağ kurarak anlayabilmek
PÇ-10: Toplumsal bilgi kuramları ile toplumsal pratikler arasında ilişki kurabilmek
TYYÇ Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 6. Düzey (LİSANS Eğitimi) |
Sosyoloji Lisans Programı Program Çıktıları |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
BİLGİ - Kuramsal-Olgusal |
||||||||||
1-Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
2-Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrayabilme, kavramlar arası ilişkilere hakimdir. |
√ |
|
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
3-İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
4-Toplumlarının yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
5-Sosyal Araştırma ve Planlama bilgisine sahiptir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
6-İleri düzeyde veri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahiptir. |
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
BECERİLER - Bilişsel –Uygulamalı |
||||||||||
1-Alanla ilgili kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
√ |
2-Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. |
√ |
|
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
3-Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. |
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
4-Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
5-Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. |
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||||
1-Üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme bilincine sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
2-Alanla ilgili bir meseleyi gerek ekip olarak gerekse de kendi başına bağımsız bir şekilde çözer. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
3-Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. |
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
4-Alanı ve ilgili alt dallarda yapılacak çok üyeli grup araştırmalarının süreçlerini ve zamanlamasını planlar, planlanmış görevleri istenildiği ölçüde ve zamanında yerine getirir. |
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
5-Toplumsal hayatın gerekleri doğrultusunda davranır, tutum ve tavırlarıyla topluma örnek olur. |
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||
1-Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
2-Neyi nasıl öğreneceğini bilir. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
3-Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder. |
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
4-Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyede olduğunu gösterir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
5-Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. |
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
6-Bilgiyi paylaşma ve birlikte öğrenme yetkinliğine sahiptir. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
7-Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
|
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||
1-Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
|
√ |
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
2-Öğrenim sürecinde elde ettiği verileri iş yaşamında değerlendirir ve uygulama yetkinliğine sahiptir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
3-İş yaşamına dahil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
4-Uzmanlık bilgisini, toplumsal sorumluluk bilinciyle kullanır. |
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
5-Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. |
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
7-Alanının gerektirdiği ölçüde Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
||||||||||
1-Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
2-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
3-Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
4-Sosyal ve davranışsal olgulara dair görüşlerini alanın sağladığı yöntem ve bilgi kümesini kullanarak geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibidir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|