Sosyoloji Doktora Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Sosyoloji Bölümü Doktora Programı
Sosyoloji Bölümü Doktora Program Çıktıları:
PÇ-1: Toplumun açığa çıkardığı bilgiyi sosyolojik bakış açısıyla yorumlamak
PÇ-2: Konusundaki güncel yayınları ve araştırma programlarını takip ederek birikimini yenilemek, geliştirebilmek ve yeni bilgiler oluşturabilmek
PÇ-3: Disiplin içi ve dışı ve çok disiplinli düzeylerde özgün ve uzmanlık gerektiren çözümler üretebilmek
PÇ-4: Sosyolojik araştırma etiğini uygulayabilmek
PÇ-5: Sosyolojik yaklaşımın benimsendiği çalışma alanlarındaki toplumsal, çevresel ve ekonomik etkileri kapsamlı ve bir uzman gözüyle analiz edebilmek
PÇ-6: Sosyolojik bilgi birikimini disiplinler arası bir yaklaşımla kullanabilmek ve aktarabilmek
PÇ-7: Toplumsal yapıları ve dinamikleri geçmiş, bugün ve gelecek arasında bağ kurarak analiz edebilmek, yeni yapılar ve dinamikler tanımlayabilmek
PÇ-8: Toplumsal bilgi kuramları ile toplumsal pratikler arasında uzman bakış açısıyla ilişki kurabilmek
TYYÇ Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 8. Düzey (Doktora Eğitimi) |
Sosyoloji Bölümü Doktora Programı Program Çıktıları |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
BİLGİ-Kuramsal-Olgusal |
||||||||
1-Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
2-Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
3-İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
4-Toplumlarının yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
5-Sosyal Araştırma Planlama bilgisine ve uygulamalarına hâkimdir. |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
6-Sosyal ve Davranış Bilimlerinin gerektirdiği temel istatistik bilgisine ve mantıksal us yürütme süreçlerine vakıftır. |
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
7-Alanındaki ve alana bağlı alt dallardaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme becerisine sahiptir. |
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
BECERİLER-Bilişsel-Uygulamalı |
||||||||
1-Alanla ilgili kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
2-Alanına dair temel kuramlara hâkim olma ve bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
3-Alanında bilimsel bir araştırmayı bağımsız olarak tasarlayıp yürütebilecek yetkinliğe sahiptir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
4-Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
5-Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahiptir. |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
YETKİNLİKLER-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||
1-Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı gerek bağımsız olarak gerekse de ekip çalışmasıyla gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. |
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
2-Alanı ile ilgili vizyon, amaç ve hedef belirler. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
3-Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel ya da ekip çalışması ile hazırlayıp ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
4-Alana özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
5-Alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar. |
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
6-Alanla ilgili her türlü proje veya hedefi planlar ve yönetir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
7-Alanla ilgili uzmanlığı, ilgili kurumlarla işbirliği içinde değerlendirir. |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
YETKİNLİKLER-Öğrenme Yetkinliği |
||||||||
1-Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden-sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
2-Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder. |
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
3-Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyededir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
4-Alanla ilgili bilgileri, alan araştırmaları yaparak geliştirir. |
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
5-Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
6-Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER-İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||
1-Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
2-Alanla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle desteklemek suretiyle yetkin olanlarla paylaşır. |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
3-Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
4-İş yaşamına dâhil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
5-Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
7-Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER-Alana Özgü Yetkinlik |
||||||||
1-Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
2-Alanla ilgili konularda yeni ve bilimsel araştırmalar yapar ve sorunlar için çözüm önerileri geliştirir. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
3-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
4-Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
5-Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne gerek ulusal gerekse de uluslararası düzeyde katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. |
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|