Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Toplumsal sorumluluk ve kamu yararı kavramlarını içselleştirme
PÇ-2: Bu kavramları uygulamaya öncelik verme
PÇ-3: Meslek etiği değerlerine bağlı kalarak mesleğini uygulama
PÇ-4: Bireysel çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme,
PÇ-5: Ekip çalışmalarında sorumluluk alabilme ve liderlik yapabilme
PÇ-6: Üstlendiği veya görev aldığı plan ve projeleri en nitelikli düzeyde gerçekleştirebilecek mesleki yetkinliğe sahip olma
PÇ-7: Planlama ve tasarım alanlarında:
- Temel kuramsal bilgileri edinme
- Kuram ile uygulama arasındaki bütünlüğü sağlama becerisine sahip olma
- Sorun tanımlama, eleştirel yaklaşım, çözümleme yöntem ve tekniklerini kullanabilme
- Disiplinler arası etkileşime dayalı çok boyutlu algılama, düşünme, analiz, sentezleme, uygulama, alternatif planlama/tasarım çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olma
PÇ-8: Türkçe ve İngilizce dillerinde:
- Meslek terminolojilerine hakim olma
- Özgün çalışmalarını aktarabilme
- Kendini ifade edebilme
PÇ-9: Yaşam boyu öğrenme bilinç ve becerilerini kazanmış olma
PÇ-10: Süreç tasarlama ve yönetme becerilerine sahip olma
TYYÇ Mimarlık ve Yapı Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 6. Düzey (LİSANS Eğitimi) |
Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı Program Çıktıları |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
BİLGİ - Kuramsal-Olgusal |
||||||||||
1-İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
2-Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
|
|
√ |
|
√ |
√ |
|
|
√ |
3-İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
4-İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
√ |
|
5-Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
6-Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
7-İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
BECERİLER - Bilişsel –Uygulamalı |
||||||||||
1-Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
2-Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
3-Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
4-Alanıyla ilgili kuramsal / kavramsal bilgiyi, bilişsel ve kılgısal becerileri, araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
5-Alternatif mimari tasarım, planlama kurguları ve çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
√ |
6-Disiplinler arası etkileşimli mimari tasarım / planlama / tasarım konusunda beceri sahibi olur. Sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri bağlama ilişkin verilerin yorumunda, sorunların tanımında, ustalık ve inovasyon sergileyen almaşık mimari tasarım / planlama / tasarım kararlarının / projelerin / çözümlerin geliştirilmesinde kullanır. |
|
|
|
√ |
√ |
√ |
√ |
|
|
√ |
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||||
1-Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesini bağımsız olarak yürütür, bu süreçler için araştırma projeleri planlar ve yürütür, yeni sentezler üretir. |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
2-Alanıyla ilgili bireysel çalışmaları bağımsız olarak yürütür ve çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluk alır. Bunun için gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir. |
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
√ |
3-Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesinde ortak çalışmaları planlar, sorumluluk alır ve yürütür. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||
1-Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik (eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
2-Geleceğe yönelik olur, kişisel ve mesleki gelişimi için gerekli motivasyona ve öğrenme becerilerine sahip olur, öğrenme gereksinimlerini belirler, bunun için planlar yapar ve bunları uygular. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
3-Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||
1-Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır, bilgiyi nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
|
|
|
|
√ |
√ |
|
√ |
|
|
2-Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
4-En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim (bilgi ve iletişim) teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. |
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
||||||||||
1-Meslek alanında, mesleki uygulamada ve mesleki araştırmalarda, etik ve davranış kurallarına ilişkin kavrayış, davranma alışkanlığı ve toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
2-Mimari tasarım / planlama / tasarım süreçlerinde olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplar, değerlendirir ve yorumlar. |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
3-Alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirebilme, sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak kullanır. |
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
|
|
√ |
4-İnsan değerinin bilgisiyle, insan haklarına ve bu temelde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, adalet bilinciyle karar verir ve hareket eder. |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
5-Mesleğinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda gerekli duyarlılığı göstererek adil davranış konularında kişisel duyarlılığa sahiptir. |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
6-Yaşadığı tarihsel dönemde, yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibidir. |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
√ |
|
√ |
|