TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Psikolojik Danışma ve Rehberlik Doktora Programı
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Doktora Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgilerini, özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÇ-2: Farklı danışan grupları ile bireysel ve grupla psikolojik danışma uygulamaları yapabilmek için gerekli olan ileri düzey kuram, süreç, teknik bilgisine ve etkin uygulama becerilerine sahiptir.
PÇ-3: Bilgi, beceri ve yetkinliklerini geliştirmek için yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser.  
PÇ-4: Alanındaki bilgilere ulaşma, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, yeni fikir ve yöntemler geliştirme becerisine sahiptir.
PÇ-5: PDR alanına yönelik özgün araştırmaları planlar ve gerçekleştirir.
PÇ-6: Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, ileri istatistiksel yöntemleri bilir, uygun yöntemi seçer, doğru hesaplar, yorumlar ve raporlar.
PÇ-7: Disiplin içi, disiplinler arası ve çok disiplinli, özgün ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde liderlik yapar.
PÇ-8: PDR alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde makale yayınlayarak alanının bilgi birikimine katkı sağlar.
PÇ-9: PDR alanındaki ulusal ve uluslararası toplantılarda, sözlü ve yazılı özgün sunum yapar, eğitim faaliyetlerinde bulunur.
PÇ-10: Alanındaki teknolojik yenilikleri takip eder, kullanır ve bu yenilikleri topluma tanıtarak katkıda bulunur.
PÇ-11: Tüm mesleki faaliyetlerinde (araştırma, uygulama) ve toplumsal yaşamda, etik değer ve ilkelere bağlı kalır ve uygular.
PÇ-12: İleri düzey İngilizce iletişim (dinleme, konuşma, yazma, okuma) becerilerine sahiptir ve bu becerilerini kullanarak alanındaki uzman kişiler, ilgili kurum, kuruluşlar ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
PÇ-13: PDR alanı ile ilgili sorunları tespit eder, bilimsel araştırmalar yapar ve sorunlara ilişkin çözüm önerileri geliştirir ya da çözer.
PÇ-14: Mesleki sorunlara, mesleki dernek ve topluluklarla işbirliği içerisinde özgün ve yaratıcı çözümler üretebilir. Meslek alanı ile ilgili konularda öncü rol üstlenir.
PÇ-15: PDR alanındaki hizmetlerin daha ileriye götürülmesi için ulusal ve uluslararası politika geliştirme çalışmalarına katkıda bulunur.
PÇ-16: Küresel ve toplumsal sorunlara duyarlıdırlar, alandaki bilgi ve deneyimlerini toplumla paylaşarak toplumunun gelişimine katkı sağlar.

 

TYYÇ Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı)

8. Düzey (DOKTORA Eğitimi)

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Doktora Programı Çıktıları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

BİLGİ –Kuramsal -Olgusal

1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BECERİLER-Bilişsel -Uygulamalı       

1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER-Öğrenme Yetkinliği

 

1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik 

 

 

 

1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER- Alana Özgü Yetkinlik

 

 

 

1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Son Güncelleme:
22/09/2022 - 19:52