Psikolojik Danışma ve Rehberlik Doktora Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Psikolojik Danışma ve Rehberlik Doktora Programı
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Doktora Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgilerini, özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÇ-2: Farklı danışan grupları ile bireysel ve grupla psikolojik danışma uygulamaları yapabilmek için gerekli olan ileri düzey kuram, süreç, teknik bilgisine ve etkin uygulama becerilerine sahiptir.
PÇ-3: Bilgi, beceri ve yetkinliklerini geliştirmek için yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser.
PÇ-4: Alanındaki bilgilere ulaşma, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, yeni fikir ve yöntemler geliştirme becerisine sahiptir.
PÇ-5: PDR alanına yönelik özgün araştırmaları planlar ve gerçekleştirir.
PÇ-6: Alanındaki istatistik yazılımlarını etkin kullanır, ileri istatistiksel yöntemleri bilir, uygun yöntemi seçer, doğru hesaplar, yorumlar ve raporlar.
PÇ-7: Disiplin içi, disiplinler arası ve çok disiplinli, özgün ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde liderlik yapar.
PÇ-8: PDR alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde makale yayınlayarak alanının bilgi birikimine katkı sağlar.
PÇ-9: PDR alanındaki ulusal ve uluslararası toplantılarda, sözlü ve yazılı özgün sunum yapar, eğitim faaliyetlerinde bulunur.
PÇ-10: Alanındaki teknolojik yenilikleri takip eder, kullanır ve bu yenilikleri topluma tanıtarak katkıda bulunur.
PÇ-11: Tüm mesleki faaliyetlerinde (araştırma, uygulama) ve toplumsal yaşamda, etik değer ve ilkelere bağlı kalır ve uygular.
PÇ-12: İleri düzey İngilizce iletişim (dinleme, konuşma, yazma, okuma) becerilerine sahiptir ve bu becerilerini kullanarak alanındaki uzman kişiler, ilgili kurum, kuruluşlar ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
PÇ-13: PDR alanı ile ilgili sorunları tespit eder, bilimsel araştırmalar yapar ve sorunlara ilişkin çözüm önerileri geliştirir ya da çözer.
PÇ-14: Mesleki sorunlara, mesleki dernek ve topluluklarla işbirliği içerisinde özgün ve yaratıcı çözümler üretebilir. Meslek alanı ile ilgili konularda öncü rol üstlenir.
PÇ-15: PDR alanındaki hizmetlerin daha ileriye götürülmesi için ulusal ve uluslararası politika geliştirme çalışmalarına katkıda bulunur.
PÇ-16: Küresel ve toplumsal sorunlara duyarlıdırlar, alandaki bilgi ve deneyimlerini toplumla paylaşarak toplumunun gelişimine katkı sağlar.
TYYÇ Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 8. Düzey (DOKTORA Eğitimi) |
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Doktora Programı Çıktıları |
|||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|
BİLGİ –Kuramsal -Olgusal |
||||||||||||||||
1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. |
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER-Bilişsel -Uygulamalı |
||||||||||||||||
1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. |
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. |
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. |
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
YETKİNLİKLER- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||||||||||
1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. |
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
√ |
4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER-Öğrenme Yetkinliği |
|
|||||||||||||||
1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
|
|
|||||||||||||
1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur. |
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
√ |
YETKİNLİKLER- Alana Özgü Yetkinlik |
|
|
|
|||||||||||||
1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
√ |
2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
√ |
|
3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |