Psikoloji Lisans Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
Psikoloji Lisans Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Psikolojinin temel kuram ve yaklaşımlarına yönelik sağlam altyapıya sahip olması
PÇ-2: Edindiği kuramsal bilgi ışığında, yeni bilgilere ulaşabilme ve yorumlama becerisine sahip olması
PÇ-3: Alan ile ilgili yerli ve yabancı yayınları ve gelişmeleri izleme becerisine sahip olması
PÇ-4: Psikolojinin farklı alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili bilgiye ve uzmanlık gerektirmeyen temel becerilere sahip olması
PÇ-5: Sahip olduğu beceriler ile yetinmeyip, hizmet içi eğitimler ve konferanslar aracılığı ile kendini mesleki açıdan yenileme gereksiniminin farkında olması
PÇ-6: Ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgileri temelinde araştırma yapabilmesi, yani araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme ve raporlama becerilerine sahip olması
PÇ-7: Araştırma ve uygulamaları etik değerler rehberliğinde yapabilmesi
PÇ-8: Gerek Türkçe gerekse İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilmesi
PÇ-9: Disiplin içi ve disiplinler arası projelerde çalışma yürütebilmesi
PÇ-10: Psikoloji ile ilgili yazını ve popüler medyaya yansıyan bilgileri takip ederken eleştirel düşünebilmesi
PÇ-11: Problemlere kültüre özgü ve pratik çözümler üretebilmesi
PÇ-12: Mesleki araştırma ve uygulamalarda toplumsal, çevresel ve ekonomik faktörlerin farkında olması
PÇ-13: Mesleki konularda -gerek akademik gerekse alan çalışmalarında- öncülük ve önderlik yapabilmesi
PÇ-14: Bireysel ve takım çalışması becerilerine sahip olması
TYYÇ Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 6. Düzey (LİSANS Eğitimi) |
Psikoloji Lisans Programı Program Çıktıları |
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|
BİLGİ - Kuramsal-Olgusal |
||||||||||||||
1-Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrayabilme, kavramlar arası ilişkilere hakimdir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3-İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
4-Toplumlarının yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
5-Sosyal Araştırma ve Planlama bilgisine sahiptir |
√ |
√ |
|
|
|
√ |
√ |
|
√ |
|
|
|
|
√ |
6-İleri düzeyde veri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahiptir. |
√ |
√ |
|
|
|
√ |
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
BECERİLER - Bilişsel -Uygulamalı |
||||||||||||||
1-Alanla ilgili kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. |
√ |
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
2-Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. |
|
√ |
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3-Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. |
|
√ |
√ |
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
4-Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
5-Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||||||||
1-Üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme bilincine sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
2-Alanla ilgili bir meseleyi gerek ekip olarak gerekse de kendi başına bağımsız bir şekilde çözer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
3-Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
4-Alanı ve ilgili alt dallarda yapılacak çok üyeli grup araştırmalarının süreçlerini ve zamanlamasını planlar, planlanmış görevleri istenildiği ölçüde ve zamanında yerine getirir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
5-Toplumsal hayatın gerekleri doğrultusunda davranır, tutum ve tavırlarıyla topluma örnek olur. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||||||
1-Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
2-Neyi nasıl öğreneceğini bilir. |
|
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3-Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4-Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyede olduğunu gösterir. |
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
5-Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6-Bilgiyi paylaşma ve birlikte öğrenme yetkinliğine sahiptir. |
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
√ |
√ |
7-Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||||||
1-Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
2-Öğrenim sürecinde elde ettiği verileri iş yaşamında değerlendirir ve uygulama yetkinliğine sahiptir. |
|
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
√ |
3-İş yaşamına dahil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır. |
√ |
|
|
√ |
|
|
√ |
√ |
√ |
|
√ |
√ |
√ |
√ |
4-Uzmanlık bilgisini, toplumsal sorumluluk bilinciyle kullanır. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
5-Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
7-Alanının gerektirdiği ölçüde Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
||||||||||||||
1-Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
√ |
|
|
2-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
3-Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir. |
|
√ |
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
4-Sosyal ve davranışsal olgulara dair görüşlerini alanın sağladığı yöntem ve bilgi kümesini kullanarak geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibidir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|