Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Doktora Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü Doktora Programı
Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü Doktora Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Eğitim alanında kullanılan yaygın araştırma ve analiz yöntemlerini farklı problem durumlarına esnek bir şekilde uygular.
PÇ-2: Fen ve matematik alanları eğitimiyle ilgili literatürü analiz eder, yorumlar ve ilgili paydaşlarla tartışır.
PÇ-3: Fen ve matematik eğitimi alanındaki bilimsel araştırmaları değerlendirir, kritik eder ve ilgili paydaşlarla tartışır.
PÇ-4: Fen ve matematik eğitimi alanındaki sorunlara yönelik özgün ve araştırılabilir problemler ortaya koyar.
PÇ-5: Fen ve matematik eğitimi alanındaki problemlere yönelik özgün bilimsel araştırmalar yürütür. Bu çerçevede probleme uygun araştırma yöntemi seçer, veri toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlar.
PÇ-6: Fen ve matematik eğitimi alanında seçtiği özel kuram, yaklaşım ve uygulamaları kritik bir bakış açısıyla değerlendirerek yeni problem durumları ortaya koyar.
PÇ-7: Bireysel ve ortak olarak özgün bilimsel araştırmalar yürütür.
PÇ-8: Fen ve matematik eğitimi alanında yaptığı özgün bir araştırmayı sözlü ve yazılı olarak sunar.
PÇ-9: Yaptığı bütün araştırmalarda/çalışmalarda etik ilkelere uyar.
TYYÇ Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 8. Düzey (DOKTORA Eğitimi) |
Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü Doktora Programı Çıktıları |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
BİLGİ –Kuramsal -Olgusal |
|||||||||
1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. |
|
|
|
√ |
√ |
|
√ |
|
|
2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. |
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
BECERİLER-Bilişsel -Uygulamalı |
|||||||||
1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. |
√ |
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. |
|
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
YETKİNLİKLER- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|||||||||
1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. |
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. |
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
YETKİNLİKLER -Öğrenme Yetkinliği |
|||||||||
1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. |
|
√ |
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. |
|
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
4-Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. |
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER –İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|||||||||
1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur. |
|
√ |
√ |
|
|
|
√ |
|
|
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. |
|
√ |
√ |
|
|
|
√ |
|
|
YETKİNLİKLER- Alana Özgü Yetkinlik |
|||||||||
1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |