Orta Doğu Araştırmaları Tezsiz Yüksek Lisans Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Orta Doğu Araştırmaları Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Orta Doğu Araştırmaları Tezsiz Yüksek Lisans Program Çıktıları:
PÇ-1: Orta Doğu Bölgesi’nde temel tarihsel, toplumsal ve iktisadi süreçlere dair bilgi ve bakış açısı edinirler.
PÇ-2: Bölge dillerinde -Arapça, Farsça ya da İbranice gibi- temel yeterlilik düzeyine sahip olurlar ve bölümün sunduğu olanaklar çerçevesinde bu temel yeterliliği geliştirme olanağı bulurlar.
PÇ-3: Orta Doğu Bölgesine yönelik tarihsel, toplumsal ve iktisadi süreçleri takip etme ve yorumlama becerisine sahiptirler.
PÇ-4: Bölgeye yönelik üretilen bilgi ve yayınlar, üretilen bilimsel literature dair -bölge dilleri ve İngilizce kaynaklar başta olmak üzere- bilgi sahibidirler ve bunları analiz etme ve eleştirel olarak yorumlama becerisine sahiptirler.
PÇ-5: Akademik ve profesyonel düzeyde makale, bilgi notu, basın taraması ve raporlama yapacak yeteneklere sahiptirler.
PÇ-6: Ürettikleri çalışmaları yazılı ve sözlü biçimde sunup paylaşabilme becerilerine sahiptirler.
PÇ-7: Disiplin içi, disiplinler arası ve çok disiplinli düzeylerde bireysel ve toplu olarak çalışmalar yürütebilirler.
PÇ-8: Özelde bölge çalışmalarının genelde disiplinler arası çalışmaların teorik çerçevesine hakimdirler.
PÇ-9: İslamofobi ve Antisemitizm başta olmak üzere bölge özelinde yoğunlaşmış önyargı ve ayrımcılık biçimlerinden haberdardırlar ve akademik ve profesyonel çalışmalarında bunlardan kaçınacak bir çerçevede çalışırlar.
PÇ-10: Akademik ve profesyonel çalışmalarında temel etik değerleri gözetirler.
TYYÇ Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 7. Düzey (Yüksek Lisans Eğitimi) |
Orta Doğu Araştırmaları Tezsiz Yüksek Lisans Programı Program Çıktıları |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
BİLGİ-Kuramsal-Olgusal |
||||||||||
1-Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
3-Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. |
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
4-İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
5-Toplumlarının yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
6-Sosyal ve Davranış Bilimlerinin gerektirdiği araştırmaları yapma, araştırmalarını nasıl planlanacağı bilgisine ve bunu uygulayabilme becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
√ |
|
7-Sosyal ve Davranış Bilimlerinin gerektirdiği ileri düzeyde veri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahiptir. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
BECERİLER-Bilişsel-Uygulamalı |
||||||||||
1-Alanla ilgili kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-Sosyal ve davranış bilimleri alanına ilişkin kuramlara hâkim ve bunlardan yola çıkarak çalışma hayatında rapor haline getirebilme ve akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
3-Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilmek becerisine sahiptir. |
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
4-Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahiptir. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
5-Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
6-Alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar. |
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
√ |
|
7-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunsalları tespit eder ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir veya çözümler. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||||
1-Alanla ilgili bir meseleyi gerek ekip olarak gerekse de kendi başına bağımsız bir şekilde çözer. |
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
2-Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel ve ekip olarak sorumluluk yüklenir ve gerektiğinde inisiyatif alır. |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
3-Alanla ilgili her türlü proje veya hedefi planlar ve yönetir. |
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
4-Takım çalışması sürecinde, gerekli gördüğü anda alması gereken liderlik sorumluluğunun bilincinde olduğunu gösterir. |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
5-Çalışma alanı ile ilgili vizyon, amaç ve hedef belirler. |
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
6-Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. |
|
|
|
√ |
|
√ |
√ |
|
|
|
YETKİNLİKLER-Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||
1-Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden-sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirerek değerlendirir. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
2-Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder. |
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
3-Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyededir. |
|
√ |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
4-Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri katkıcı, sorgulayıcı ve üretici bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve karşılar. |
|
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
5-Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
6-Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe katkı üretecek biçimde yönlendirir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
7-Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER- İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||
1-Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
2-Alanla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle desteklemek suretiyle yetkin olanlarla paylaşır. |
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
3-Akademik çalışma ortamında bilgi paylaşma, ortak çalışma ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilme ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahiptir. |
|
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
4-Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
5-İş yaşamına dâhil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
6-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
7-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
8-Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER-Alana Özgü Yetkinlik |
||||||||||
1-Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
2-Geleceğe yönelik tahminlerde bulunur. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
3-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
4-Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
5-Sosyal ve davranışsal olgulara dair görüşlerini alanın sağladığı yöntem ve bilgi kümesini kullanarak geliştirir ve olayları yorumlamada yetkinliğe sahiptir. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
6-Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|