Yapı Bilimleri Doktora Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Yapı Bilimleri Doktora Programı
Yapı Bilimleri Doktora Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Lisans ve lisansüstü düzeyinde elde edilen birikimi, yapı bilimleri kapsamındaki eğitim, uygulama ve araştırma-geliştirme-inovasyon alanlarında kullanabilme ve bu alanlardaki gelişmelere katkıda bulunabilme;
PÇ-2: Yapı malzemeleri, yapı fiziği, yapı üretimi, yapım yönetimi, yapı koruma süreçleri ve yapı sektörünün çevre ve doğayla ilişkisi ile ilgili teknik konuları ve sorunları tanımlama, yerinde inceleme, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirebilme;
PÇ-3: Yapı (yapı fiziği, yapı malzemeleri, yapım, yapı sistemleri) ile ilgili mesleki (teorik, teknik ve uygulama) konularda yerel ve küresel bilgiye sahip olma ve bu birikimini arttırabilme;
PÇ-4: Yapı ile ilgili farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri yorumlayabilme, analiz etme ve yeni bilgiler oluşturabilme;
PÇ-5: Bir sorunu etik sınırlar içerisinde ve bilimsel bir yaklaşımla inceleyebilme, değerlendirebilme ve çözüm önerileri geliştirebilme;
PÇ-6: Bir araştırma konusunu veya çalışmasını etik sınırlar içerisinde, bilimsel yöntemlerden yararlanarak ve disiplinlerarası bir yaklaşımla/bakış açısıyla kurgulayabilme, araştırma önerisi olarak geliştirebilme, değerlendirebilme ve yürütebilme;
PÇ-7: Araştırma konusu ile ilgili gelişmeleri ve sonuçları ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda yayınlayabilme;
PÇ-8: Yapı Bilimleri ile ilgili yeni ve güncel teknolojileri/gelişmeleri izleyebilme ve kavrayabilme;
PÇ-9: Yapı Bilimleri alanındaki güncel konuları ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak ve sistemli biçimde aktarabilme, kendisini iyi ifade edebilme;
PÇ-10: Yapı sektörü ile ilgili çalışılabilecek mesleklerdeki etik sorumluluk bilincine sahip olabilme;
PÇ-11: Yapı üretimi, kullanımı ve koruma süreçlerinde bilgi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme, edinilen bilgiyi bu teknolojilerden faydalanarak kullanabilme, yönetebilme ve paylaşabilme;
TYYÇ Mimarlık ve Yapı Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 8. Düzey (DOKTORA Eğitimi) |
ODTÜ Yapı Bilimleri Doktora Programı
|
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
BİLGİ – Kuramsal - Olgusal |
|||||||||||
1- Alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
√ |
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
2- Araştırma ve yayın alanında iyi uygulamaya ilişkin normların ve standartların temelinde yatan etik ilkeler konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
3- Öğretme / öğrenme ve değerlendirme stratejileri ve bunların kuramsal temelleri konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
4- Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
√ |
|
|
√ |
5- Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde kullanılan disiplinler arası, çok disiplinli, disiplinler üstü araştırma stratejileri, taktikleri ve teknikleriyle ilgili bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
√ |
|
|
√ |
BECERİLER – Bilişsel - Uygulamalı |
|||||||||||
1- Araştırma ve/veya inovasyon alanında problem tanımlamak, önemli problemleri çözmek ve var olan bilgiyi ya da mesleki pratiği genişletmek ve yeniden tanımlamak için gerekli, sentez ve değerlendirmeyi de içeren, en ileri düzeyde uzmanlaşmış beceri ve tekniklere sahip olur. |
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
2- İlgili araştırma stratejilerini, taktiklerini ve tekniklerini kullanmada ustalık sahibidir. |
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
3- Öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine sahiptir ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
4-Profesyonel doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterir. |
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER – Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|||||||||||
1- Araştırma bağlamları da dâhil olmak üzere, akademik ya da mesleki bağlamlarda en üst düzeyde yetkinlik: yeni fikirlerin veya süreçlerin geliştirilmesi konusunda dikkate değer bir yetke, inovasyon, bağımsızlık, akademik ve mesleki dürüstlük ve kararlılık ortaya koyar. |
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
2- Daha geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verir ve hareket eder. |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
3- Özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunur. |
√ |
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
4- Yeni, karmaşık ve öngörülemeyen ve birbiriyle ilişkili çok sayıda faktörü içeren problemlerin çözümünü gerektiren çalışma ve öğrenim koşullarında liderlik ve inovasyon sergiler. |
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER – Öğrenme Yetkinliği |
|||||||||||
1- Akademik ve meslekle ilgili bağlamlarda bilgi temelli bir toplumda teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur. |
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
2- Yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyar; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrayışa sahiptir. |
√ |
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
YETKİNLİKLER – İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|||||||||||
1-Araştırma alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. |
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
2-Akranlarıyla, daha geniş bir araştırma topluluğuyla ve genel olarak toplumla uzmanlık alanı konusunda etkili iletişim kurar. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
√ |
3-Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. |
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
YETKİNLİKLER – Alana Özgü Yetkinlik |
|||||||||||
1- Özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunur. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
2- Alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında karar verme kapasitesiyle operasyonel etkileşim deneyimine sahip olduğunu gösterir. |
|
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
3- Araştırma alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. |
|
√ |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
4- Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel, diyalektik analizini, değerlendirmesini ve sentezini yapar. |
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
5- Alanıyla ilişkili bir araştırma sürecini akademik dürüstlük içinde kurar, tasarlar, hayata geçirir ve uyarlar. |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
6- Alanıyla ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler, sorunların çözümüne katkıda bulunur, karar verme süreçlerinde etkin olur. |
|
√ |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|