Klinik Psikoloji Doktora Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Klinik Psikoloji Doktora Programı
Klinik Psikoloji Doktora Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1:  Klinik Psikoloji alanında ilgili temel kuramsal ve güncel alanyazın bilgilerine sahip olması
PÇ-2: Klinik Psikoloji alanında herhangi bir konuda alanyazına ulaşabilmesi, okuyup değerlendirebilmesi
PÇ-3: Bu birikim ışığında kendi araştırma projesini oluşturabilmesi ve bağımsız araştırmacı olarak çalışabilmesi
PÇ-4: Bu projeyi klinik araştırma yöntemleri ve veri analiz tekniklerini kullanarak yürütebilmesi
PÇ-5: Psikoterapi yapabilmesi ve psikoterapi süpervize edebilmesi
PÇ-6: Psikolojik testlerle ve mülakatlar yoluyla psikolojik değerlendirme yapabilmesi
PÇ-7: Bilimsel araştırmalarda, bilimsel yayınlarda, klinik uygulamalarda etik ilkelerin bilincinde ve bu ilkelere bağlı olması
PÇ-8: Alandaki değişimlere açık ve yenilikçi olması
PÇ-9: Klinik psikoloji yaklaşımlarını farklı alanlara uygulayabilmesi
PÇ-10: Araştırma sonuçlarını ulusal ve uluslararası düzeyde yayına dönüştürebilmesi
| 
 TYYÇ Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 8. Düzey (Doktora Eğitimi)  | 
 Klinik Psikoloji Doktora Programı Çıktıları  | 
 
  | 
||||||||
| 
 1  | 
 2  | 
 3  | 
 4  | 
 5  | 
 6  | 
 7  | 
 8  | 
 9  | 
 10  | 
|
| 
 BİLGİ – Kuramsal-Olgusal  | 
 
  | 
|||||||||
| 
 1- Klinik Psikoloji alanında güncel kuram ve çalışmalara hâkim olması  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 2- Alanındaki en yeni bulguları kuramsal ve uygulamalı olarak genişletebilecek derinliğe sahip olması  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Sosyal bilimlerin gerektirdiği araştırmaları yapma, araştırmaların nasıl planlanacağı bilgisine ve bunu uygulayabilme becerisine sahip olması  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 4- Alana bilimsel olarak yenilikçi bir katkı yapacak düzeyde bilimsel birikimin olması  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 5- Disiplinler arası etkileşime ve yeni yaklaşımlara açık olması  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 6- Sosyal bilimlerin gerektirdiği araştırmaları yapma, araştırmaların nasıl planlanacağı bilgisine ve bunu uygulayabilme becerisine sahip olması  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 7- Sosyal ve davranış bilimlerinin gerektirdiği ileri düzeyde veri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahip olması  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 8- Alandaki ve alana bağlı alt dallardaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme becerisine sahip olması  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 BECERİLER – Bilişsel-Uygulamalı  | 
 
  | 
|||||||||
| 
 1- Klinik psikoloji alanında herhangi bir konuda alanyazına ulaşabilmesi ve değerlendirebilmesi  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 2- Klinik psikolojideki güncel yöntemleri ve veri analiz tekniklerini kullanabilmesi  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı gerek bağımsız, gerek ekip olarak tasarlaması  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 4- Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 5- Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahiptir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 6- Alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 7- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunsalları tespit eder ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir veya çözümler.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 YETKİNLİKLER – Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yeteneği  | 
||||||||||
| 
 1- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı gerek bağımsız, gerek ekip olarak yürütür.  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için bireysel ya da ekip olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 3- Alanla ilgili her türlü proje ya da hedefi planlar ve yönetir.  | 
√ | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 4- Alana özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 5- Çalışma alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef belirler.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 6- Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 YETKİNLİKLER – Öğrenme Yetkinliği  | 
 
  | 
|||||||||
| 
 1- Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden-sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 2- Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder.  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyededir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 4- Alanla ilgili bilgileri alan araştırmaları yaparak geliştirir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 5- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri katkıcı, sorgulayıcı ve üretici bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve karşılar.  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 6- Alanla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 7- Öğrenimini aynı alanda ileri bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe katkı üretecek biçimde yönlendirir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
| 
 8- Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 YETKİNLİKLER – İletişim ve Sosyal Yetkinlik  | 
 
  | 
|||||||||
| 
 1- Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 2- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 3- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 4- Alanla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle desteklemek suretiyle yetkin olanlar paylaşır.  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 5- Akademik çalışma ortamında bilgi paylaşma, ortak çalışma ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilme ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahiptir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 6- Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 7- İş yaşamına dâhil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
| 
 YETKİNLİKLER – Alana Özgü Yetkinlik  | 
 
  | 
|||||||||
| 
 1- Alanı ile ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 2- Alanla ilgili konularda yeni ve bilimsel araştırmalar yapar ve sorunlar için çözüm önerileri geliştirir.  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 3- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 4- Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
√ | 
| 
 5- Sosyal ve davranışsal olgulara dair görüşlerini alanın sağladığı yöntem ve bilgi kümesini kullanarak geliştirir ve olayları yorumlamada yetkinliğe sahiptir.  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
| 
 6- Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  |