Klinik Psikoloji Doktora Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Klinik Psikoloji Doktora Programı
Klinik Psikoloji Doktora Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Klinik Psikoloji alanında ilgili temel kuramsal ve güncel alanyazın bilgilerine sahip olması
PÇ-2: Klinik Psikoloji alanında herhangi bir konuda alanyazına ulaşabilmesi, okuyup değerlendirebilmesi
PÇ-3: Bu birikim ışığında kendi araştırma projesini oluşturabilmesi ve bağımsız araştırmacı olarak çalışabilmesi
PÇ-4: Bu projeyi klinik araştırma yöntemleri ve veri analiz tekniklerini kullanarak yürütebilmesi
PÇ-5: Psikoterapi yapabilmesi ve psikoterapi süpervize edebilmesi
PÇ-6: Psikolojik testlerle ve mülakatlar yoluyla psikolojik değerlendirme yapabilmesi
PÇ-7: Bilimsel araştırmalarda, bilimsel yayınlarda, klinik uygulamalarda etik ilkelerin bilincinde ve bu ilkelere bağlı olması
PÇ-8: Alandaki değişimlere açık ve yenilikçi olması
PÇ-9: Klinik psikoloji yaklaşımlarını farklı alanlara uygulayabilmesi
PÇ-10: Araştırma sonuçlarını ulusal ve uluslararası düzeyde yayına dönüştürebilmesi
TYYÇ Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 8. Düzey (Doktora Eğitimi) |
Klinik Psikoloji Doktora Programı Çıktıları |
|
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
BİLGİ – Kuramsal-Olgusal |
|
|||||||||
1- Klinik Psikoloji alanında güncel kuram ve çalışmalara hâkim olması |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2- Alanındaki en yeni bulguları kuramsal ve uygulamalı olarak genişletebilecek derinliğe sahip olması |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
3- Sosyal bilimlerin gerektirdiği araştırmaları yapma, araştırmaların nasıl planlanacağı bilgisine ve bunu uygulayabilme becerisine sahip olması |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4- Alana bilimsel olarak yenilikçi bir katkı yapacak düzeyde bilimsel birikimin olması |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5- Disiplinler arası etkileşime ve yeni yaklaşımlara açık olması |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6- Sosyal bilimlerin gerektirdiği araştırmaları yapma, araştırmaların nasıl planlanacağı bilgisine ve bunu uygulayabilme becerisine sahip olması |
|
√ |
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
7- Sosyal ve davranış bilimlerinin gerektirdiği ileri düzeyde veri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahip olması |
√ |
√ |
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
8- Alandaki ve alana bağlı alt dallardaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme becerisine sahip olması |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER – Bilişsel-Uygulamalı |
|
|||||||||
1- Klinik psikoloji alanında herhangi bir konuda alanyazına ulaşabilmesi ve değerlendirebilmesi |
|
√ |
√ |
√ |
|
√ |
|
√ |
|
|
2- Klinik psikolojideki güncel yöntemleri ve veri analiz tekniklerini kullanabilmesi |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
3- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı gerek bağımsız, gerek ekip olarak tasarlaması |
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
4- Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir. |
|
|
√ |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
5- Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
6- Alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
7- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunsalları tespit eder ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir veya çözümler. |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
YETKİNLİKLER – Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yeteneği |
||||||||||
1- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı gerek bağımsız, gerek ekip olarak yürütür. |
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
√ |
2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için bireysel ya da ekip olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. |
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
√ |
3- Alanla ilgili her türlü proje ya da hedefi planlar ve yönetir. |
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
4- Alana özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5- Çalışma alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef belirler. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
6- Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. |
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
√ |
|
√ |
YETKİNLİKLER – Öğrenme Yetkinliği |
|
|||||||||
1- Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden-sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
2- Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder. |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
3- Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyededir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
4- Alanla ilgili bilgileri alan araştırmaları yaparak geliştirir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
5- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri katkıcı, sorgulayıcı ve üretici bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve karşılar. |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
6- Alanla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
7- Öğrenimini aynı alanda ileri bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe katkı üretecek biçimde yönlendirir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
8- Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
YETKİNLİKLER – İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
|||||||||
1- Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
2- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
3- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
4- Alanla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle desteklemek suretiyle yetkin olanlar paylaşır. |
√ |
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
5- Akademik çalışma ortamında bilgi paylaşma, ortak çalışma ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilme ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahiptir. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
6- Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. |
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
7- İş yaşamına dâhil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
YETKİNLİKLER – Alana Özgü Yetkinlik |
|
|||||||||
1- Alanı ile ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
2- Alanla ilgili konularda yeni ve bilimsel araştırmalar yapar ve sorunlar için çözüm önerileri geliştirir. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
√ |
3- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
4- Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
5- Sosyal ve davranışsal olgulara dair görüşlerini alanın sağladığı yöntem ve bilgi kümesini kullanarak geliştirir ve olayları yorumlamada yetkinliğe sahiptir. |
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
√ |
√ |
6- Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |