TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ

ODTÜ Jeodezi ve Coğrafik Bilgi Teknolojileri Doktora Programı

Jeodezi ve Coğrafik Bilgi Teknolojileri Doktora Programı Çıktıları (PÇ):

PÇ-1: Uzaktan algılama, uzay jeodezisi ve coğrafi bilgi sistemleri ve bunların temel aldığı disiplinler konularında derin bilgi sahibidir, bu alanlardaki problemleri, bağımsız şekilde disiplinleri biraraya getirerek özgün yöntemler/algoritmalar da geliştirerek çözebilir,
PÇ-2: Problemleri çözmek için gerekli bilgileri, verileri ve araçları tanımlayabilir ve bunlara uluslararası düzeyde erişebilir, ,eksik bilgileri tamamlayabilir, kendini problemi çözme yolunda geliştirebilir, bilgilerini güncel tutabilir, bu bilgileri aktarabilir, eleştirebilir, uluslararası gruplarda çalışabilir ve uluslararası literatüre makale düzeyinde katkı yapabilir,
PÇ-3: Uzaktan algılama, uzay jeodezisi ve coğrafi bilgi sistemleri problemlerini çözerken bilimsel katkı kabul edilebilecek seviyede özgün ve yenilikçi yaklaşımlar geliştirebilir,
PÇ-4: Uzaktan algılama, uzay jeodezisi ve coğrafi bilgi sistemleri amaçlı yazılımları ve ofis programlarını etkinkullanabilir ve yeni araçlar geliştirebilir,
PÇ-5: Özgün katkı gerektiren uzaktan algılama, uzay jeodezisi veya coğrafi bilgi sistemleri projelerinin teknik planlamasını ve yönetimini, kalite süreçleri çerçevesinde, bağımsız olarak tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir, bu sırada stratejik karar verme süreçlerini kullanır,
PÇ-6: Problem çözümlerini sistematik olarak yabancı dilde ifade edebilir, her sosyal ortamda sunabilir, uzmanlar ile tartışabilir ve başkalarına bu yönde destek olabilir,
PÇ-7: Uzaktan algılama, uzay jeodezisi ve coğrafi bilgi sistemleri konulu çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir ve geliştirir, bu alanlarda tarihsel perspektife sahiptir, gerektiğinde sosyal ilişkilere de müdahale eder. Bilgi ve değerlerini topluma aktarır.

 

TYYÇ Doğa Bilimleri Temel Alan Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı)

8. Düzey (DOKTORA Eğitimi)

Jeodezi ve Coğrafi Bilgi Teknolojileri

Program Çıktıları

1

2

3

4

5

6

7

 

BİLGİ – Kuramsal-Olgusal

1- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.

 

 

 

 

2- Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.

 

 

 

 

BECERİLER – Bilişsel-Uygulamalı

1- Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır.

 

 

 

2- Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.

 

 

3- Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.

 

 

 

 

 

4- Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur.

 

 

BECERİLER – Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1- Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.

 

 

 

 

2- Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.

 

 

 

 

 

3- Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.

 

 

 

 

 

BECERİLER – Öğrenme Yetkinliği

1- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.

 

 

 

 

BECERİLER – İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.

 

 

 

 

 

 

2- Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.

 

 

 

 

3- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.

 

 

 

 

 

4- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.

 

 

 

 

 

 

5- Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar.

 

 

 

 

BECERİLER – Alana Özgü Yetkinlik

1- Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.

 

 

 

 

 

 

2- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.

 

 

 

 

 

3- Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.

 

 

 

 

 

 

 

 

TYYÇ Mühendislik Temel Alan Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı)

8. Düzey (DOKTORA Eğitimi)

Jeodezi ve Coğrafi Bilgi Teknolojileri

Program Çıktıları

1

2

3

4

5

6

7

 

BİLGİ – Kuramsal-Olgusal

1- Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde anlar ve uygular.

 

 

 

 

2- Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir.

 

 

 

 

BECERİLER – Bilişsel-Uygulamalı

1- Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.

 

 

 

 

 

2- Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar

 

 

 

 

3- Temel bilimleri, matematik ve mühendislik bilimlerini üst düzeyde saptar ve uygular.

 

 

 

 

 

4- Alanında en son gelişmeler dâhil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibi olur.

 

 

 

 

 

5- Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.

 

 

 

 

BECERİLER – Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1- Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.

 

 

 

 

2- Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.

 

 

 

 

 

3- Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.

 

 

 

 

 

BECERİLER – Öğrenme Yetkinliği

1- Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.

 

 

 

 

2- Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahip olur.

 

 

 

 

 

3- Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.

 

 

 

 

 

4- Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.

 

 

 

 

 

BECERİLER – İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1- Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.

 

 

 

 

 

2- Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.

 

 

 

 

 

BECERİLER – Alana Özgü Yetkinlik

1- Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirir ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.

 

 

 

 

 

 

2- Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.

 

 

 

 

 


Son Güncelleme:
22/09/2022 - 13:20