Gelişim Psikolojisi Tezli Yüksek Lisans Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Gelişim Psikolojisi Yüksek Lisans Programı
Gelişim Psikolojisi Yüksek Lisans Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Gelişim Psikolojisi alanının temelini oluşturan anne karnından başlayıp ölüme kadar olan insan gelişiminin sosyal, bilişsel, duygusal, fiziksel, nörolojik ve kültürel gibi temel gelişimsel boyutlarda sağlam kuramsal bilgi sahibi olma.
PÇ-2: Gelişim Psikolojisi alanında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını, geçerlik ve güvenilirliğini de göz önünde bulundurarak geliştirme ya da uluslararası alanda geliştirilen bu ölçme araçlarını Türk kültürüne adapte edebilme.
PÇ-3: Gelişim psikolojisi alanında yerli ve yabancı yazını izleme becerisine sahip olma, okuyup değerlendirebilme ve bu birikim ışığında kendi araştırma projesini oluşturabilme.
PÇ-4: Geliştirilen araştırma projelerini gelişimsel araştırma yöntemleri ve veri analiz tekniklerini kullanarak yürütebilme ve buradan çıkacak proje sonuçlarını yayına dönüştürebilme.
PÇ-5: Özellikle uygulamalı alanda yapılan projelerin sonuçlarını sosyal politika önerisine dönüştürebilme.
PÇ-6: Kuramsal ve uygulamalı alandaki birikimleriyle yurtiçi ve yurtdışı üniversitelerin doktora programlarına veya ilgili kamu ve özel kurumlara tercih edilen mezunlar olma.
| 
 TYYÇ Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 7. Düzey (Yüksek Lisans Eğitimi)  | 
 Gelişim Psikolojisi Yüksek Lisans Programı Çıktıları  | 
|||||
| 
 1  | 
 2  | 
 3  | 
 4  | 
 5  | 
 6  | 
|
| 
 BİLGİ – Kuramsal-Olgusal  | 
||||||
| 
 1- Gelişim Psikolojisi alanında temel kavramsal bilgilere kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 2- Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Sosyal ve davranış bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arasındaki ilişkilere hâkimdir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 4- İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 5- Toplumlarn yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 6- Sosyal bilimlerin gerektirdiği araştırmaları yapma, araştırmaların nasıl planlanacağı bilgisine ve bunu uygulayabilme becerisine sahiptir  | 
 
  | 
√ | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 7- Sosyal ve davranış bilimlerinin gerektirdiği ileri düzeyde veri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahiptir.  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 BECERİLER – Bilişsel-Uygulamalı  | 
||||||
| 
 1- Alanla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir.  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 2- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir.  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Sosyal ve davranış bilimleri alanına ilişkin kuramlara hakim ve bundan yola çıkarak çalışma hayatında rapor haline getirebilme ve akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 4- Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 5- Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahiptir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 6- Alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 7- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunsalları tespit eder ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir veya çözümler.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 YETKİNLİKLER – Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yeteneği  | 
||||||
| 
 1- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı gerek bağımsız, gerek ekip olarak yürütür.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için bireysel ya da ekip olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Alanla ilgili her türlü proje ya da hedefi planlar ve yönetir.  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
| 
 4- Takım çalışması sürecinde gerekli gördüğü anda alınması gereken liderlik sorumluluğunun bilincinde olduğunu gösterir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 5- Çalışma alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef belirler.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 6- Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
 √  | 
| 
 YETKİNLİKLER – Öğrenme Yetkinliği  | 
||||||
| 
 1- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 2- Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden-sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirerek değerlendirir.  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder.  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 4- Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyededir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 5- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri katkıcı, sorgulayıcı ve üretici bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve karşılar.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 6- Alanla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder.  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 7- Öğrenimini aynı alanda ileri bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe katkı üretecek biçimde yönlendirir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 8- Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir.  | 
√ | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 YETKİNLİKLER – İletişim ve Sosyal Yetkinlik  | 
||||||
| 
 1- Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 2- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 4- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 5- Alanla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle desteklemek suretiyle yetkin olanlar paylaşır.  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 6- Akademik çalışma ortamında bilgi paylaşma, ortak çalışma ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilme ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahiptir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 7- Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
| 
 8- İş yaşamına dahil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 YETKİNLİKLER – Alana Özgü Yetkinlik  | 
||||||
| 
 1- Alanı ile ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama, ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 √  | 
 
  | 
| 
 2- Gerektiğinde geleceğe yönelik tahminlerde bulunur.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 3- Sosyla hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 4- Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir.  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 5- Sosyal ve davranışsal olgulara dair görüşlerini alanın sağladığı yöntem ve bilgi kümesini kullanarak geliştirir ve olayları yorumlamada yetkinliğe sahiptir.  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 6- Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.  | 
 
  | 
 
  | 
 √  | 
 
  | 
 
  | 
 
  |