Gelişim Psikolojisi Tezli Yüksek Lisans Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Gelişim Psikolojisi Yüksek Lisans Programı
Gelişim Psikolojisi Yüksek Lisans Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Gelişim Psikolojisi alanının temelini oluşturan anne karnından başlayıp ölüme kadar olan insan gelişiminin sosyal, bilişsel, duygusal, fiziksel, nörolojik ve kültürel gibi temel gelişimsel boyutlarda sağlam kuramsal bilgi sahibi olma.
PÇ-2: Gelişim Psikolojisi alanında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını, geçerlik ve güvenilirliğini de göz önünde bulundurarak geliştirme ya da uluslararası alanda geliştirilen bu ölçme araçlarını Türk kültürüne adapte edebilme.
PÇ-3: Gelişim psikolojisi alanında yerli ve yabancı yazını izleme becerisine sahip olma, okuyup değerlendirebilme ve bu birikim ışığında kendi araştırma projesini oluşturabilme.
PÇ-4: Geliştirilen araştırma projelerini gelişimsel araştırma yöntemleri ve veri analiz tekniklerini kullanarak yürütebilme ve buradan çıkacak proje sonuçlarını yayına dönüştürebilme.
PÇ-5: Özellikle uygulamalı alanda yapılan projelerin sonuçlarını sosyal politika önerisine dönüştürebilme.
PÇ-6: Kuramsal ve uygulamalı alandaki birikimleriyle yurtiçi ve yurtdışı üniversitelerin doktora programlarına veya ilgili kamu ve özel kurumlara tercih edilen mezunlar olma.
TYYÇ Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 7. Düzey (Yüksek Lisans Eğitimi) |
Gelişim Psikolojisi Yüksek Lisans Programı Çıktıları |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
BİLGİ – Kuramsal-Olgusal |
||||||
1- Gelişim Psikolojisi alanında temel kavramsal bilgilere kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
2- Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. |
√ |
|
|
|
|
|
3- Sosyal ve davranış bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arasındaki ilişkilere hâkimdir. |
√ |
|
|
|
|
|
4- İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
5- Toplumlarn yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
6- Sosyal bilimlerin gerektirdiği araştırmaları yapma, araştırmaların nasıl planlanacağı bilgisine ve bunu uygulayabilme becerisine sahiptir |
|
√ |
√ |
√ |
√ |
|
7- Sosyal ve davranış bilimlerinin gerektirdiği ileri düzeyde veri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahiptir. |
|
√ |
√ |
√ |
√ |
|
BECERİLER – Bilişsel-Uygulamalı |
||||||
1- Alanla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. |
√ |
√ |
|
|
|
√ |
2- Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir. |
|
√ |
|
|
|
|
3- Sosyal ve davranış bilimleri alanına ilişkin kuramlara hakim ve bundan yola çıkarak çalışma hayatında rapor haline getirebilme ve akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. |
√ |
|
|
|
√ |
|
4- Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
|
√ |
5- Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahiptir. |
|
|
|
|
|
√ |
6- Alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar. |
|
|
|
|
√ |
|
7- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunsalları tespit eder ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir veya çözümler. |
|
|
|
|
|
√ |
YETKİNLİKLER – Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yeteneği |
||||||
1- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı gerek bağımsız, gerek ekip olarak yürütür. |
√ |
|
|
|
|
|
2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için bireysel ya da ekip olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. |
|
|
|
|
|
|
3- Alanla ilgili her türlü proje ya da hedefi planlar ve yönetir. |
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
4- Takım çalışması sürecinde gerekli gördüğü anda alınması gereken liderlik sorumluluğunun bilincinde olduğunu gösterir. |
|
|
|
|
|
|
5- Çalışma alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef belirler. |
√ |
|
|
|
|
|
6- Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. |
|
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
YETKİNLİKLER – Öğrenme Yetkinliği |
||||||
1- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. |
|
√ |
|
|
|
|
2- Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden-sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirerek değerlendirir. |
|
√ |
|
|
|
|
3- Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder. |
√ |
√ |
|
|
|
|
4- Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyededir. |
√ |
|
|
|
|
|
5- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri katkıcı, sorgulayıcı ve üretici bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve karşılar. |
√ |
|
|
|
|
|
6- Alanla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. |
√ |
√ |
|
|
|
|
7- Öğrenimini aynı alanda ileri bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe katkı üretecek biçimde yönlendirir. |
|
|
|
|
|
|
8- Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER – İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||
1- Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. |
|
|
|
|
√ |
|
2- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. |
|
|
|
|
|
|
3- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. |
√ |
|
|
|
|
|
4- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. |
√ |
|
|
|
|
|
5- Alanla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle desteklemek suretiyle yetkin olanlar paylaşır. |
√ |
√ |
|
|
√ |
|
6- Akademik çalışma ortamında bilgi paylaşma, ortak çalışma ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilme ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahiptir. |
|
|
|
|
√ |
|
7- Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. |
|
|
|
|
|
√ |
8- İş yaşamına dahil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır. |
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER – Alana Özgü Yetkinlik |
||||||
1- Alanı ile ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama, ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|
|
|
√ |
√ |
|
2- Gerektiğinde geleceğe yönelik tahminlerde bulunur. |
|
|
|
|
|
|
3- Sosyla hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
4- Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
5- Sosyal ve davranışsal olgulara dair görüşlerini alanın sağladığı yöntem ve bilgi kümesini kullanarak geliştirir ve olayları yorumlamada yetkinliğe sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
6- Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
|
|
√ |
|
|
|