Gelişim Psikolojisi Doktora Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Gelişim Psikolojisi Doktora Programı
Gelişim Psikolojisi Doktora Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Gelişim Psikolojisi alanının temelini oluşturan anne karnından başlayıp ölüme kadar olan insan gelişiminin sosyal, bilişsel, duygusal, fiziksel, nörolojik ve kültürel gibi temel gelişimsel boyutlarda sağlam kuramsal bilgi sahibi olma.
PÇ-2: Gelişim Psikolojisi alanında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını, geçerlik ve güvenilirliğini de göz önünde bulundurarak geliştirme ya da uluslararası alanda geliştirilen bu ölçme araçlarını Türk kültürüne adapte edebilme.
PÇ-3: Gelişim psikolojisi alanında yerli ve yabancı yazını izleme becerisine sahip olma, okuyup değerlendirebilme ve bu birikim ışığında kendi araştırma projesini oluşturabilme.
PÇ-4: Geliştirilen araştırma projelerini gelişimsel araştırma yöntemleri ve veri analiz tekniklerini kullanarak yürütebilme ve buradan çıkacak proje sonuçlarını yayına dönüştürebilme.
PÇ-5: Özellikle uygulamalı alanda yapılan projelerin sonuçlarını sosyal politika önerisine dönüştürebilme.
PÇ-6: Kuramsal ve uygulamalı alandaki birikimleriyle yurtiçi ve yurtdışı üniversitelerde öğretim görevlisi veya ilgili sivil toplum, kamu ve özel kurumlarında tercih edilen mezunlar olma.
|
TYYÇ Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 7. Düzey (Yüksek Lisans Eğitimi) |
Gelişim Psikololojisi Doktora Programı Çıktıları |
|||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
BİLGİ - Kuramsal - Olgusal |
||||||
|
1. Gelişim Psikolojisi alanında temel kavramsal bilgilere kuramsal ve uygulama açısından aralarındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde sahiptir. |
√ | |||||
|
2. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. |
√ |
|
|
|
|
|
|
3.Sosyal ve davranış bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arasındaki ilişkilere hâkimdir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
4.İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
5. Toplumlarn yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
|
6.Sosyal bilimlerin gerektirdiği araştırmaları yapma, araştırmaların nasıl planlanacağı bilgisine ve bunu uygulayabilme becerisine sahiptir |
|
√ |
√ |
√ |
√ |
|
|
7.Sosyal ve davranış bilimlerinin gerektirdiği ileri düzeyde veri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli bilgilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahiptir. |
|
√ |
√ |
√ |
√ |
|
|
BECERİLER - Bilişsel Uygulamalı |
||||||
|
1.Alanla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. |
√ |
√ |
|
|
|
√ |
|
2. Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
3. Sosyal ve davranış bilimleri alanına ilişkin kuramlara hakim ve bundan yola çıkarak çalışma hayatında rapor haline getirebilme ve akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. |
√ |
|
|
|
√ |
|
|
4.Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
|
√ |
|
5.Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahiptir. |
|
|
|
|
|
√ |
|
6.Alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar. |
|
|
|
|
√ |
|
|
7.Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunsalları tespit eder ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri geliştirir veya çözümler. |
|
|
|
|
|
√ |
|
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||
|
1. Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı gerek bağımsız, gerek ekip olarak yürütür. |
√ |
|
|
|
|
|
|
2. Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için bireysel ya da ekip olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. |
|
|
|
|
|
|
|
3.Alanla ilgili her türlü proje ya da hedefi planlar ve yönetir. |
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
|
4.Takım çalışması sürecinde gerekli gördüğü anda alınması gereken liderlik sorumluluğunun bilincinde olduğunu gösterir. |
|
|
|
|
|
|
|
5.Çalışma alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef belirler. |
√ |
|
|
|
|
|
|
6.Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. |
|
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
|
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
||||||
|
1. Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
2.Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden-sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirerek değerlendirir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
3.Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder. |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
4.Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyededir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
5.Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri katkıcı, sorgulayıcı ve üretici bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve karşılar. |
√ |
|
|
|
|
|
|
6.Alanla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
7.Öğrenimini aynı alanda ileri bir eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe katkı üretecek biçimde yönlendirir. |
|
|
|
|
|
|
|
8.Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilincine sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||
|
1. Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. |
|
|
|
|
√ |
|
|
2. Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. |
|
|
|
|
|
|
|
3. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
4.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
5.Alanla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle desteklemek suretiyle yetkin olanlar paylaşır. |
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
6.Akademik çalışma ortamında bilgi paylaşma, ortak çalışma ve eleştirel yaklaşımları değerlendirebilme ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahiptir. |
|
|
|
|
√ |
|
|
7.Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. |
|
|
|
|
|
√ |
|
8.İş yaşamına dahil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır. |
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlikler |
||||||
|
1.Alanı ile ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama, ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
|
|
|
√ |
√ |
|
|
2.Gerektiğinde geleceğe yönelik tahminlerde bulunur. |
|
|
|
|
|
|
|
3.Sosyla hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
|
4.Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
5.Sosyal ve davranışsal olgulara dair görüşlerini alanın sağladığı yöntem ve bilgi kümesini kullanarak geliştirir ve olayları yorumlamada yetkinliğe sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
|
6.Alanında özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, ulusal ve uluslararası düzeyde ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
|
|
√ |
|
|
|