Felsefe Lisans Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
Felsefe Lisans Programı Çıktıları (PÇ):
- Akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel araştırma yöntemleri ve kavramları ile donatılmış olması
- Felsefenin çeşitli alanlarındaki bilgileri bilimsel ve sosyal konulara uygulama becerisine sahip olması
- Üzerine çalışılan konu hakkında araştırma ve çözümleme yapabilme ve bunlar üzerine felsefece yorumlayabilmesi
- Felsefece metinler ve bilimsel olgular ile ilgili eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma yetilerine sahip olması
- Felsefe içindeki temel kavramları ve sorunları tanımlayabilmesi
- Temel ve sosyal bilimlerde üzerine çalışılan sorunların felsefece arka planlarını ortaya koyabilmesi
- Disiplinler arası okuma yapma ve çözümleme becerisine sahip olması
- Yazılı ve sözlü sunum, etkili iletişim, takım çalışması ve disiplinler arası çalışma becerilerine sahip olması
- Güncel etik, sosyal, kültürel, estetik ve politik olaylar arasında bağlantı kurabilmesi, çözümleme yapabilmesi ve yorumlayabilmesi
- Bilimsel ve felsefece bir sorununun tarihsel gelişimini yorumlayabilmesi
- Çağdaş felsefe konuları ve bu konuların diğer disiplinlerle ilişkisi hakkında bilgi sahibi olması
- Felsefece araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanma becerisine sahip olması
- Mesleki ve kişisel gelişimlerini, yaşam boyu eğitim anlayışıyla, sürekli olarak geliştirmeye hazır olması
- Alan uygulamaları için gerekli olan bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmesi
- Özgüven sahibi olması ve alanında özgün fikirler üretebilmesi
- Toplumsal duyarlılığa ve etik bilince sahip olması
- İyi seviyede İngilizce bilgisine, araştırma ve bilgisayar becerilerine sahip olması ve bu bilgi ve becerileri alanında etkin olarak kullanılabilmesi
- Felsefe içindeki çok çeşitli alt disiplinlerdeki temel kuram ve kavramların iyi kavranmış olması
- Kendi kişisel özellikleri ve istekleri ile uyumlu şekilde belli alanlara odaklanabilmesi ve/veya çevre, kültür, teknoloji, sanat gibi küresel sorunlarla ilgili bilgi sahibi olması
TYYÇ Temel Alan Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 6. Düzey (LİSANS Eğitimi) |
Felsefe Lisans Programı Program Çıktıları |
|||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
||
BİLGİ - Kuramsal-Olgusal |
||||||||||||||||||||
1-Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
√ |
√ |
√ |
|
√ |
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
BECERİLER - Bilişsel -Uygulamalı |
||||||||||||||||||||
1-Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
|
√ |
√ |
√ |
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
|
√ |
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||||||||||||||
1-Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
2-Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
3-Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||||||||||||
1-Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
2-Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
||
3-Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||||||||||||
1-Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
2-Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
3-Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
4-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
5-Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
||||||||||||||||||||
1-Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. |
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
2-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
TYYÇ Beşeri Bilimler Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 6. Düzey (LİSANS Eğitimi) |
Felsefe Lisans Programı Program Çıktıları |
||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|
BİLGİ - Kuramsal-Olgusal |
|||||||||||||||||||
1-Beşeri bilimler alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
√ |
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
BECERİLER - Bilişsel -Uygulamalı |
|||||||||||||||||||
1-Beşeri bilimler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
|
√ |
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-Beşeri bilimler alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular. |
|
√ |
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|||||||||||||||||||
1-Beşeri bilimler alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
2-Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
|
3-Beşeri bilimler alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
|
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
|||||||||||||||||||
1-Beşeri bilimler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
2-Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
|
3-Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|||||||||||||||||||
1-Beşeri bilimler alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar. |
|
√ |
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
2-Beşeri bilimler alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır. |
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
3-Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
4-Bir yabancı dili kullanarak beşeri bilimler alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde). |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
5-Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
|||||||||||||||||||
1-Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
2-Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir. |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
3-Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
4-Beşeri bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. |
|
√ |
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
5-Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|