TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
Endüstri Ürünleri Tasarımı Lisans Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Yaratıcı problem tanımlama ve çözme
PÇ-2: Tasarım sürecini planlama ve yönetme
PÇ-3: Tasarım çözümlerini sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarma
PÇ-4: Tasarım odaklı araştırma kurgulama, yürütme ve sonuçlarını değerlendirme
PÇ-5: Toplumun yaşam kalitesini yükseltmeye yönelik ürün tasarımına katkıda bulunm

PÇ-6: Sürdürülebilir üretim ve yaşama hizmet etmek üzere bilgi üretme ve uygulama
PÇ-7: Fikri ve sınai haklar konusunda yetkinlik
PÇ-8: Toplumsal, kurumsal, bireysel ve bağlamsal farklılıklara duyarlılık
PÇ-9: Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkında olma
PÇ-10: Ekonomik, endüstriyel ve teknolojik gelişime hakim olma
PÇ-11: Mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirme
PÇ-12: Profesyonel yaşamdaki süreç ve işleyişlere hakim olma

PÇ-13: Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilme ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunma

PÇ-14: Ekip çalışması içinde çalışma yürütebilme

PÇ-15: Disiplinlerarası etkileşime önem verme
PÇ-16: Mesleki konularda öncülük etme; toplumsal konularda önderlik yapabilme

 

TYYÇ Mimarlık ve Yapı Temel Alanı Yeterlilikleri

(Akademik Ağırlıklı)

6. Düzey (LİSANS Eğitimi)

Endüstri Ürünleri Tasarımı Lisans Programı

Program Çıktıları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

BİLGİ - Kuramsal-Olgusal

1-İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7-İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BECERİLER -  Bilişsel –Uygulamalı

 

 

 

 

1-Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

4-Alanıyla ilgili kuramsal / kavramsal bilgiyi, bilişsel ve kılgısal becerileri, araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-Alternatif mimari tasarım, planlama kurguları ve çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-Disiplinler arası etkileşimli mimari tasarım / planlama / tasarım konusunda beceri sahibi olur. Sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri bağlama ilişkin verilerin yorumunda, sorunların tanımında, ustalık ve inovasyon sergileyen almaşık mimari tasarım / planlama / tasarım kararlarının / projelerin / çözümlerin geliştirilmesinde kullanır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER -  Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

 

 

 

 

1-Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesini bağımsız olarak yürütür, bu süreçler için araştırma projeleri planlar ve yürütür, yeni sentezler üretir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Alanıyla ilgili bireysel çalışmaları bağımsız olarak yürütür ve çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluk alır. Bunun için gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesinde ortak çalışmaları planlar, sorumluluk alır ve yürütür.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER -  Öğrenme Yetkinliği

 

 

 

 

1-Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik (eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Geleceğe yönelik olur, kişisel ve mesleki gelişimi için gerekli motivasyona ve öğrenme becerilerine sahip olur, öğrenme gereksinimlerini belirler, bunun için planlar yapar ve bunları uygular.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER -  İletişim ve Sosyal Yetkinlik

 

 

 

 

1-Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır, bilgiyi nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim (bilgi ve iletişim) teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER -   Alana Özgü Yetkinlik

 

 

 

 

1-Meslek alanında, mesleki uygulamada ve mesleki araştırmalarda, etik ve davranış kurallarına ilişkin kavrayış, davranma alışkanlığı ve toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-Mimari tasarım / planlama / tasarım süreçlerinde olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplar, değerlendirir ve yorumlar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-Alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirebilme, sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak kullanır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-İnsan değerinin bilgisiyle, insan haklarına ve bu temelde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, adalet bilinciyle karar verir ve hareket eder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-Mesleğinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda gerekli duyarlılığı göstererek adil davranış konularında kişisel duyarlılığa sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-Yaşadığı tarihsel dönemde, yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibidir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Son Güncelleme:
20/09/2022 - 10:51