Endüstri Ürünleri Tasarımı Doktora Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Doktora Programı
Endüstri Ürünleri Tasarımı Doktora Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Endüstriyel tasarım disiplinine dair genel ve uzmanlaşmış bilgiye sahip olma, yürütülen araştırma ile alanda bilgiye katkıda bulunma;
PÇ-2: Alanlarındaki yetkinlikleriyle özgüven sahibi, eleştirel olmakla birlikte özeleştiri de yapabilen, tarafsız, meraklı ve sorgulayıcı;
PÇ-3: Karmaşık problemlerin çözümüne yönelik araştırma kurgulama, yürütme, veri analizi ve sonuçları değerlendirme becerileri;
PÇ-4: Araştırma etiğini gözetme ve uygulama, yürütülen araştırmalara ve farklı uzmanlık alanlarına saygı;
PÇ-5: Alanla ilgili farklı ve güncel araştırma konuları belirleme, araştırma sonuçlarını akademide ve pratikte uygulanmak üzere değerlendirme;
PÇ-6: Alanyazına eleştirel bakabilme, araştırma sonuçlarını alanyazın ile ilişkilendirebilme;
PÇ-7: Araştırma sonuçlarını ve edindiği uzmanlığı çalışma alanına/kariyerine aktarabilme;
PÇ-8: Üretilen bilginin yayılmasına önem verme, yayın yapma becerisi;
PÇ-9: Çalıştıkları kurumlara eğitim ve bilim anlamında olumlu katkılarda bulunma;
PÇ-10: Alanlarında eğitim verebilecek formasyona sahip olma;
PÇ-11: Bir akademik çalışmayı detaylarıyla görebilme, konusunda bilinçli ve kapsamlı tartışmalar yürütme;
PÇ-12: Akademik yazın, sözlü, yazılı ve görsel sunum becerilerine sahip olma;
PÇ-13: Zaman planlaması ve süreç yönetimi becerilerine sahip olma;
PÇ-14: Farklı disiplinlerin ve araştırma alanlarının bilgi, kuram ve yöntemlerini sentezleyerek kendi alanında kullanma;
PÇ-15: Alan bilgisini ve araştırma sonuçlarını kuramlara, stratejilere, politikalara, yöntemlere ve/veya kararlara dönüştürebilme.
TYYÇ Mimarlık ve Yapı Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 8. Düzey (DOKTORA Eğitimi) |
ODTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Doktora Programı Çıktıları |
||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|
BİLGİ -Kuramsal, Olgusal |
|||||||||||||||
1-Alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-Araştırma ve yayın alanında iyi uygulamaya ilişkin normların ve standartların temelinde yatan etik ilkeler konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3-Öğretme / öğrenme ve değerlendirme stratejileri ve bunların kuramsal temelleri konusunda gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
4-Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
5-Araştırma alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde kullanılan disiplinler arası, çok disiplinli, disiplinler üstü araştırma stratejileri, taktikleri ve teknikleriyle ilgili bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
BECERİLER - Bilişsel, Uygulamalı |
|||||||||||||||
1-Araştırma ve/veya inovasyon alanında problem tanımlamak, önemli problemleri çözmek ve var olan bilgiyi ya da mesleki pratiği genişletmek ve yeniden tanımlamak için gerekli, sentez ve değerlendirmeyi de içeren, en ileri düzeyde uzmanlaşmış beceri ve tekniklere sahip olur. |
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
2-İlgili araştırma stratejilerini, taktiklerini ve tekniklerini kullanmada ustalık sahibidir. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3-Öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine sahiptir ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahiptir. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
4-Profesyonel doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|||||||||||||||
1-Araştırma bağlamları da dâhil olmak üzere, akademik ya da mesleki bağlamlarda en üst düzeyde yetkinlik: yeni fikirlerin veya süreçlerin geliştirilmesi konusunda dikkate değer bir yetke, inovasyon, bağımsızlık, akademik ve mesleki dürüstlük ve kararlılık ortaya koyar. |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
√ |
2-Daha geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verir ve hareket eder. |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
3-Özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunur. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
4-Yeni, karmaşık ve öngörülemeyen ve birbiriyle ilişkili çok sayıda faktörü içeren problemlerin çözümünü gerektiren çalışma ve öğrenim koşullarında liderlik ve inovasyon sergiler. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
|||||||||||||||
1-Akademik ve meslekle ilgili bağlamlarda bilgi temelli bir toplumda teknolojik, toplumsal ve kültürel ilerlemeye katkıda bulunur. |
|
|
|
|
|
√ |
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
2-Yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyar; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrayışa sahiptir. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|||||||||||||||
1-Araştırma alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. |
|
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
2-Akranlarıyla, daha geniş bir araştırma topluluğuyla ve genel olarak toplumla uzmanlık alanı konusunda etkili iletişim kurar. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
3-Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
|||||||||||||||
1-Özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunur. |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
2-Alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında karar verme kapasitesiyle operasyonel etkileşim deneyimine sahip olduğunu gösterir. |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|
|
3-Araştırma alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel bir yaklaşımla çözümler, değerlendirir ve sentezler. |
|
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
4-Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel, diyalektik analizini, değerlendirmesini ve sentezini yapar. |
|
√ |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
5-Alanıyla ilişkili bir araştırma sürecini akademik dürüstlük içinde kurar, tasarlar, hayata geçirir ve uyarlar. |
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
6-Alanıyla ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin gelişimini destekler, sorunların çözümüne katkıda bulunur, karar verme süreçlerinde etkin olur. |
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |