Bölge Çalışmaları Doktora Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Bölge Çalışmaları Doktora Programı
Bölge Çalışmaları Doktora Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Disiplinlerarası bir yaklaşım gerektiren meselelerin çözümlenmesinde liderlik yapabilirler.
PÇ-2: Bilgi ve becerilerini küresel sorunları anlamak ve bu sorunların çözümüne katkıda bulunmak amacıyla kullanırlar.
PÇ-3: İleri düzeyde bilimsel yöntem uygulamalarıyla Bölge Çalışmalarında var olan model, kuram ve yöntemleri ileri taşırlar.
PÇ-4: Türkiye’nin çeşitli bölgelerle geliştireceği çok yönlü ilişkiler için yaklaşımlar, perspektifler ve politikalar önerir ve üretirler.
PÇ-5: Alanı ile ilgili çalışmalarda özellikle saha araştırması ve kalitatif araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanabilirler.
PÇ-6: Farklı kaynaklardan elde ettiği bilgiyi etkin bir şekilde kavramsallaştırma, uygulama, analiz etme, sentezleme ve değerlendirme becerisine sahiptirler.
PÇ-7: İngilizceyi alanındaki konularda özgün görüşlerini savunabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde kullanabilirler.
PÇ-8: Farklı kültürlere, dinlere ve yaşam tarzlarına sahip kişileri anlama, onlarla iletişim kurma ve işbirliği içinde çalışma becerilerine sahiptirler.
TYYÇ Sosyal ve Davranış Bilimleri Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) |
Bölge Çalışmaları Doktora Programı Çıktıları (PÇ): | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
BİLGİ Kuramsal-Olgusal | ||||||||
1-Alanla ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde sahiptir. | √ | √ | ||||||
2-Sosyal ve Davranış Bilimlerinde temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hakimdir. | √ | √ | ||||||
3-İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | √ | √ | ||||||
4-Toplumlarının yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir. | √ | |||||||
5-Sosyal Araştırma Planlama bilgisine ve uygulamalarına hakimdir. | √ | |||||||
6-Sosyal ve Davranış Bilimlerinin gerektirdiği temel istatistik bilgisine ve mantıksal us yürütme süreçlerine vakıftır. | √ | |||||||
7-Alanındaki ve alana bağlı alt dallardaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme becerisine sahiptir. | √ | √ | ||||||
BECERİLER Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||
1-Alanla ilgili kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. | √ | |||||||
2-Alanına dair temelkuramlara hakim olma ve bilgilerden yola çıkarak akademik kurallara uygun eserler hazırlama bilgisine sahiptir. | √ | √ | ||||||
3-Alanında bilimsel bir araştırmayı bağımsız olarak tasarlayıp yürütebilecek yetkinliğe sahiptir. | √ | |||||||
4-Karar alma, kararı uygulama ve davranış haline getirmede alana ilişkin sahip olunan bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir. | √ | √ | √ | |||||
5-Alana ilişkin elde edilen bilgileri, ilgili kişilere teorik ve pratik esasları ile aktarabilme yeteneğine sahiptir. | √ | |||||||
YETKİNLİKLER- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||
1-Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı gerek bağımsız olarak gerekse de ekip çalışmasıyla gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | √ | √ | ||||||
2-Alanı ile ilgili vizyon, amaç ve hedef belirler. | √ | √ | ||||||
3-Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel ya da ekip çalışması ile hazırlayıp ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | √ | √ | ||||||
4-Alana özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | √ | |||||||
5-Alanındaki ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sözlü ve yazılı özgün sunumlar yapar. | √ | |||||||
6-Alanla ilgili her türlü proje veya hedefi planlar ve yönetir. | √ | |||||||
7-Alanla ilgili uzmanlığı, ilgili kurumlarla işbirliği içinde değerlendirir. | √ | |||||||
YETKİNLİKLER- Öğrenme Yetkinliği | ||||||||
1-Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden-sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | √ | |||||||
2-Alanla ilgili bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit eder. | √ | |||||||
3-Alanla ilgili ilgi ve isteği sürekli canlı tutabilecek seviyededir. | √ | √ | ||||||
4-Alanla ilgili bilgileri, alan araştırmaları yaparak geliştirir. | √ | |||||||
5-Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | √ | √ | ||||||
6-Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip eder. | √ | |||||||
YETKİNLİKLER- İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||
1-Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarır. | √ | √ | ||||||
2-Alanla ilgili çözüm önerilerini bilimsel verilerle desteklemek suretiyle yetkin olanlarla paylaşır. | √ | √ | √ | |||||
3-Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | √ | |||||||
4-İş yaşamına dahil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır. | √ | √ | ||||||
5-Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | √ | |||||||
6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | √ | |||||||
7-Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||||
YETKİNLİKLER- Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||
1-Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | √ | |||||||
2-Alanla ilgili konularda yeni ve bilimsel araştırmalar yapar ve sorunlar için çözüm önerileri geliştirir. | √ | √ | ||||||
3-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | √ | |||||||
4-Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir. | √ | |||||||
5-Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne gerek ulusal gerekse de uluslararası düzeyde katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | √ | √ |