Biyoteknoloji Doktora Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Biyoteknoloji Doktora Programı
Biyoteknoloji Doktora Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Alanında bilimsel araştırma yaparak, güncel ve ileri düzeydeki bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
PÇ-2: Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri yapacağı araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ve yöntemlere ulaşır.
PÇ-3: Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir, değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirme süreçlerinde uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
PÇ-4: Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi teknikleri uygular.
PÇ-5: Özgün bir araştırma sürecini bağımsız yönetir, araştırma sorununu algılar, çözümü tasarlar, uygular ve sonuçlandırır.
PÇ-6: Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey becerilere sahiptir.
PÇ-7: Girişimci ve yenilikçidir.
PÇ-8: Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir.
PÇ-9: Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ-10: Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
PÇ-11: Alanındaki çalışmaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların alanındaki uygulamalara getirdiği kısıtlamaların farkındadır.
PÇ-12: Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
PÇ-13: Alanı ile ilgili konularda toplumu aydınlatma görevini üstlenir, yazılı ve sözlü bildirimler ile bilgi aktarımı yapar.
TYYÇ Yaşam Bilimleri Temel Alan Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 8. Düzey (DOKTORA Eğitimi) |
Biyoteknoloji Doktora Program Çıktıları |
||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|
BİLGİ – Kuramsal-Olgusal |
|||||||||||||
1- Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|||||
2- Alanının ilişkili olduğu disiplinle arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. |
√ |
|
|
|
|
|
|||||||
BECERİLER-Bilişsel-Uygulamalı |
|||||||||||||
1- Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. |
√ |
|
|
|
|
|
|||||||
2- Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
||||||
3- Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. |
√ |
|
|
|
|
|
|||||||
4- Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
||||||
YETKİNLİKLER – Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|||||||||||||
1- Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
||||||
2- Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. |
|
√ |
|
|
|||||||||
3- Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
√ |
|
|
|
|
|
|||||||
YETKİNLİKLER – Öğrenme Yetkinliği |
|||||||||||||
1- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. |
|
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
||
YETKİNLİKLER – İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|||||||||||||
1- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. |
|
|
|
|
|
√
|
√ |
||||||
2- Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
|
|
|
√ |
|
|
|
√ |
|||||
3- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
4- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır. |
|
√ |
|
|
|
|
|||||||
5- Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. |
|
√ |
√ |
√ |
√ |
√ |
|
√ |
|
|
|||
YETKİNLİKLER – Alana Özgü Yetkinlik |
|||||||||||||
1- Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. |
|
|
|
|
√ |
||||||||
2- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
√ |
|
|
|
√ |
||||||||
3- Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. |
|
|
√ |
√ |
√ |