Bilişim Sistemleri Doktora Programı
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) İLE PROGRAM ÇIKTILARININ İLİŞKİLENDİRİLMESİ
ODTÜ Bilişim Sistemleri Doktora Programı
Bilişim Sistemleri Doktora Programı Çıktıları (PÇ):
PÇ-1: Bilişim sistemleri alanında ve/veya bilişim teknolojileri içeren özgün Ar-Ge projeleri tanımlar ve yürütür.
PÇ-2: Bilişim sistemleri projeleri yönetir.
PÇ-3: Bilişim sistemleri alanında ve uygulamalarında yenilikçi fikir ve ürün geliştirir.
PÇ-4: Farklı bilimsel araştırma yöntemlerini uygulama, bilimsel çalışmalar yürütebilme becerisi vardır.
PÇ-5: Bilişim ve bilgi teknolojileri alanının temel kavramlarını kapsayan genişlemesine bilgi sahibidir.
PÇ-6: Bilişim problemleri belirlemek, tanımlamak ve çözmek için gerekli strateji geliştirme ve uygulama becerisi vardır.
PÇ-7: Bilişim sistemleri analiz, tasarım, gerçekleştirme ve işletme bilgisine sahiptir. Bunlarla ilgili prensipleri, metotları, araçları kullanır.
PÇ-8: Yeni bir bilimsel yöntem ve/veya uygulama geliştirebilir, ya da bilinen bir düşünce ya da yöntemi, farklı bir alana uygulayabilir.
PÇ-9: Bilişim sistemleri ve teknolojileri alanında literatürü takip eder, eleştirel analizini, bilginin sentezini ve değerlendirmesini yapar.
PÇ-10: Uzmanlık alanında derinlemesine bilgi sahibidir.
PÇ-11: Bilimsel etik değerlerini önemser ve çalışmalarında uygular.
PÇ-12: Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek İngilizce ve Türkçe yazılı ve sözlü etkili biçimde aktarabilir.
PÇ-13: Bilimsel çalışmalarda hem bağımsız hem de çok disiplinli ekiplerde etkin çalışabilir.
TYYÇ Bilgisayar 48 Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 8. Düzey (DOKTORA Eğitimi) |
Bilişim Sistemleri Doktora Program Çıktıları |
||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|
BİLGİ – Kuramsal-Olgusal |
|||||||||||||
1-Temel bilimleri, matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimlerini üst düzeyde tanımlar ve uygular. |
√ |
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
|
2-Alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
BECERİ -Bilişsel, uygulamalı |
|||||||||||||
1-Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. |
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
2-Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
√ |
√ |
|
|
|
|
|
3-Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak tanımlar,tasarlar, uygular, sonuçlandırır ve bu süreci yönetir. |
√ |
√ |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|||||||||||||
1-Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji litaretürüne katkıda bulunur. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|||||||||||||
1-Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
2-Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurarve tartışır. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
|||||||||||||
1-Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirir ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma anlatır. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
TYYÇ Gazetecilik ve Enformasyon 32 Temel Alanı Yeterlilikleri (Akademik Ağırlıklı) 8. Düzey (DOKTORA Eğitimi) |
Bilişim Sistemleri Doktora Program Çıktıları |
||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|
BİLGİ – Kuramsal-Olgusal |
|||||||||||||
1-Yüksek Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri; araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirme ve özgün düşünce üretme bilgisine sahiptir. |
√ |
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
2-Alanıyla ilgili disiplinler arasında ilişkiler kurma; analiz sentez ve değerlendirmede gerekli uzmanlık bilgisine sahiptir. |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
BECERİ -Bilişsel, uygulamalı |
|||||||||||||
1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik ve disiplinler arası bir biçimde yaklaşabilme ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahiptir. |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
2-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce ya da yöntemi, farklı bir alana uygular, özgün bir araştırmayı tasarlar ve sonuçlandırır. |
√ |
√ |
|
|
|
√ |
|
√ |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|||||||||||||
1-Bilime katkı sağlayan bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı özgün bir çalışma olarak üstlenir. |
√ |
√ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2-Bilimsel çalışmalarda bağımsız ve ekip üyesi olarak çalışır ve yönlendirici bir rol üstlenir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
3-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde, sempozyum vb. akademik organizasyonlarda alanı ile ilgili yayınlar yaparak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
|||||||||||||
1-Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili düşünce ve yöntemler geliştirir ve öğrenme gereksinimlerini yönetir. |
|
|
√ |
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|||||||||||||
1-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
2-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve yönlendirir. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
4-Ulusal ve uluslararası çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
|||||||||||||
1-Akademik ve mesleki bağlamda, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri yaygınlaştırarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma sürecini destekler. |
|
|
|
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili çevrelerle işlevsel etkileşim kurar. |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
|
|
|
3-Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu konudaki değerlerin ulusal ve uluslar arası düzeyde gelişimini destekler. |
|
|
|
|
|
√ |
|
|
|
|
√ |
|
|